6 tips voor personal branding

Zo wijs als een uil…

6 tips voor personal brandingNa vorige week over de krokodil geschreven te hebben, sluit ik het hoofdstuk ‘verhalen uit de dierenwereld’ nu af met de uil. Wat kunnen we, als ondernemer, leren van zo’n bijzonder dier.

Uilen hebben een bijzonder goed gehoor. Ze zijn in staat om bij complete duisternis signalen van hun prooi op te vangen. Konden wij als ondernemers maar zo goed luisteren.

Een uil heeft dankzij zijn grote ogen een uitstekend ver zicht, ook ‘s nachts. Alleen kan hij dichtbij niet scherp zien. Omdat de ogen van een uil erg groot zijn, heeft de uil geen ruimte over in zijn schedel voor spieren die de ogen moeten laten bewegen. Een uil kan zijn ogen dus niet naar links en rechts draaien. Daarom zijn zijn ogen altijd recht naar voren gericht. Over focus gesproken…

Uilen zijn krachtige aanvallers. Nadat een uil  zijn doel heeft bepaald, heeft hij twee klauwen die naar voor en twee klauwen die naar achter zijn gericht ter beschikking. Omdat de uil dichtbij slecht ziet, lokaliseert hij zijn prooi van ver, vliegt aan en graait dan met beide poten tegelijk. Zeer effectief.

Waarom wordt sinds mensenheugenis een uil gekoppeld aan wijsheid? Een uil is een nachtdier en kan immers dingen zien die anderen niet zien. Van de fabeltjeskrant tot Harry Potter: alle uilen zijn per definitie wijze wezens. Een fantastisch imago waar menig dienstverlenende ondernemer jaloers op kan zijn.

Wat kan je doen om eenzelfde imago als de wijze uil op te bouwen? Als eerste het volgende. Uilen hebben het  imago dat ze hebben niet zelf opgebouwd. Dat hebben anderen gedaan. Uilen blijven zichzelf en veranderen niet. Sterker nog, zo groot is hun IQ helemaal niet en met personal branding zijn ze totaal niet bezig. Het zijn de mensen die er een label op hebben geplakt. Dat is belangrijk om te weten.

1. Hoe krijg je anderen zo ver dat ze een positief label op je plakken? Dat is een betere vraag. Als jij bekend wilt staan als de ABC-expert, zullen anderen dat voor je moeten verkondigen. Natuurlijk moet je jezelf professioneel positioneren maar als je het namelijk zelf zegt dat jij de ABC-expert bent, kom je niet veel verder dan ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’.

2. Waarom zouden anderen verkondigen dat jij de ABC-expert bent? Dat doen ze alleen maar als ze aangenaam verrast zijn door je kennis. Aangenaam is belangrijk want als je ze negatief benadert gaan de hakken in het zand. Voorbeeld: “Joh, wat heb jij een lelijke huisstijl, daar moet nodig iets aan gebeuren.”

3. Iemand zakelijk verrassen is belangrijk omdat je verder moet gaan dan men normaliter van iemand verwacht. Als je een ICT-er bent verwachten mensen natuurlijk dat je veel van computers weet, maar niet zozeer dat je ze tips over het veilig opslaan van je privé-foto’s geeft bijvoorbeeld.

4. Vind in jouw vakgebied een niche-gebied waarin je mensen kunt verrassen met tips waar ze iets aan hebben. Als je deze tips in het niche-gebied regelmatig uitdeelt via diverse middelen (netwerken, social media, blog, I-zine, website, video, slide-share etc.) zul je merken dat anderen gaan vertellen dat je zulke goede tips geeft. Sterker nog, het zorgt er voor dat je doelgroep wordt aangeboord, want iedereen die iets aan de tips heeft, zal open staan voor meer tips.

5. Help anderen door eens een lezing te geven bij jouw lokale netwerkclub over jouw vakgebied. Voor je het weet zul je dan ook door anderen gevraagd worden om eens een lezing te geven. En als dat toch niet vanzelf komt, kun je het ook aanbieden aan brancheverenigingen, etc. Hoe meer contact hoe groter de kans dat anderen vertellen dat je een ABC-expert bent. Het is wel zaak om tijdens je lezing niet te commercieel te zijn. Het is prima om je verhaal te vertellen, maar het is niet OK om uitgebreid reclame te maken voor je diensten/producten.

6. Maak ze zo nieuwsgierig dat ze naar jou toe komen i.p.v. dat je ze probeert te overtuigen dat jij de beste partij bent. Vertel ze tijdens de lezing ook niet uitsluitend feiten die algemeen bekend zijn of veilige oplossingen. Maar probeer in plaats daarvan een pittige stelling te brengen die mensen aan het denken zet.

Ik ben heel benieuwd wat jij aan je expert-status doet…

Ben je het met me eens of juist oneens? Heb je een ervaring met het onderwerp en wil je meepraten? Deel je mening hieronder (mijn reactie terug) bij de snel groeiende Out of your Box groep op LinkedIn (reacties van anderen). Laten we van elkaar leren!

Durf te ondernemen!


Dr. Fred Krautwurst

Share

Tags: , , , , , ,

2 Responses to “6 tips voor personal branding”

  1. Maarten #

    Ik ben even wat artikelen aan het lezen (eindelijk een dag of 2 vrij en de tijd er voor)

    Hoe jij schrijft zou je bijna ‘jaloers’ op kunnen worden, zo bijzonder goed, persoonlijk en informatief!

    Bedankt voor je goede content Fred!

    19 april 2012 at 08:21 Beantwoorden
    • Fred Krautwurst #

      Dank je voor het compliment Maarten.

      19 april 2012 at 12:48 Beantwoorden

Geef je reactie